torsdag 3 november 2011

Gottigottgott

Måste bara dela med mig av ett av mina absoluta favoritrecept när det kommer till fisk. Det ska dock påpekas att rätten innehåller koriander, vilket ganska många verkar ha lite svårt för. Min käresta tycker att det smakar tvål! Och han är tydligen inte den enda:

"Coriander leaves (Cilantro) contain aldehydes, which are also found in soaps and lotions, leading some to complain of a mild to highly irritating soapy flavor. There appears to be a genetic component to the detection of "soapy" versus "herby" tastes." (Källa: Wikipedia)

Själv är jag en korianderälskare av rang. Koriander kan lyfta tråkigare rätter till skyarna, om ni frågar mig!


ASIATISK LAX- OCH RÄKGRYTA, 6 port.

600 gr fiskfilé, t. ex lax
1/2 dl färskpressad limejuice
1 tsk salt
2-3 gula lökar
1-3 vitlöksklyftor
2 chilifrukter (valfri färg)
2 msk olivolja
500 gr. krossade tomater
2 msk koncentrerad fiskfond
1/2 dl sweet chilisås
1/2 dl finhackad persilja
1/2 - 1 dl finhackad koriander (spara lite till dekoration)
400 ml kokosmjölk
2 dl vatten
150 gr. skalade räkor
4 salladslökar

Gör så här:
1. Skär fisken i 2-3 cm stora tärningar.
2. Blanda med limejuice och salt.
3. Skala och finhacka lök och vitlök.
4. Kärna ur och finhacka chilifrukterna.
5. Fräs grönsakerna på svag värme i oljan.
6. Tillsätt krossade tomater, fiskfond, sweet chilisås, persilja och koriander. Låt sjuda i ca. 10 minuter.
7. Häll i kokosmjölk och vatten. Låt koka upp. Sänk värmen och lägg i fisken och sjud i ungefär 6-7 minuter. Vänd ner räkorna och låt dem bli varma.
8. Strimla och strö över salladslöken och lite hackad koriander. Smaka av med salt och peppar.

Servera grytan med med ris (alt. nudlar med rostade sesamfrön och sesamolja) och het chilisås.

Åhh, nu blev jag mäkta sugen på denna smarriga rätt. Ikväll får jag dock hålla till godo med Stinas kyckling, pressad potatis, morotstzatziki och sallad.

1 kommentar:

  1. Åh det låter jättegott, ska testas! Men jag utesluter koriandern! ;)

    SvaraRadera